İso 9001 Yeterli Mi?
İSO 9001 işletmenin tüm fonksiyonlarının birbirleriyle entegrasyonunu sağlayan bir yönetim modelidir. Satınalma, satış ve müşteri ilişkileri, finans yönetimi, insan kaynakları, sevkiyat süreçleri liderler tarafından kontrol edilen ve yönetilen süreçlerdir. Her sürecin performans göstergeleri yani metrikleri vardır.
Düzenli olarak yapılan YGG (yönetimin gözden geçirilmesi) toplantıları işletmenin durumunu gösterir. Satınalmalardan olan iadeler, satılan mallarda müşterilerin karşılaştığı sorunlar, personel başına alınan yıllık eğitimlerin adam- saat miktarı, alınan eğitimlerden memnuniyet durumunun sorgulanması, bankalardan alınan borç paranın finans maliyetlerinin sorgulanması ISO 9001 standardı tarafından süreçlerin performansının sorgulanması aşamasında göz önüne alınır.İso 9000 yeterli mi? diye sorguladığımızda bazı prosesler için yeterli olmadığına tanık oluyoruz.
Gıda Ve Kozmetik Sektörü İçin Sadece ISO 9001 Yeterli Değildir
Kozmetik, ilaç ve gıda üretiminde üretimin hijyeninin sağlanması ve ortam koşullarının sağlanması önemlidir. İmalat ortamında hijyen malzemelerin kontamine olmaması için diğerlerinden ayrı olarak depolanması gerekir. İso 9000 yeterli mi? diye sorguladığımızda üretim ortamının, üretim çalışanlarının kılık kıyafeti, tırnak, el temizliklerinin sorgulanması açısından standart alt yapısı yeterli gelmez. Bu sebep ile kozmetik sektörüne özel kalite yönetim belgelendirmeleri de firmaların gündeminde olmalıdır.
Üretim yapılan ortamın yer ve duvar zeminlerinin, camın yapısının sorgulanması vb. ISO 9001 standardında yer almaz. Mesela ISO 9001 standardında çalışanların eğitiminden bahsedilirken, hijyen eğitimi alınması şart koşulmaz.
Ancak gıda üretimi için ISO 22000’de ve ilaç-kozmetik üretiminde kullanılan GMP standartlarında hijyen eğitimi alınması şarttır.
Risk Yönetiminde, İş Sağlığı ve Güvenliği Önlemlerinin Alınmasında ISO 9001 Standardı Yeterli Değildir
İşyerinin sınırları içinde yer alan alanların riskli noktalarının sorgulanması, risk oluşturan tüm noktalar için önlemlerin alınması ISO 9001 standardında sorgulanmaz. İso 9000 yeterli mi? Sorusunu yinelediğimizde standardın riskleri, isg ölçümlerini, kişisel koruyucuların yeterliliğini sorgulamadığını görüyoruz.
ISO 9001 Müşteri İlişkilerinin Yönetimi Anlamında Yetersizdir
Müşteriye giden mallarda zaman zaman sorunlar olabilir. Şikayetlerin yönetilmesi konusu ISO 9001 açısından önemlidir. Ancak İso 9001 yeterli mi? diye sorguladığımızda burada da standardın yetersiz olduğu görülür.
Şikayetlerin alınması sonrasında izlenecek yol, yöntem; şikayetlerin alındığının ve işletme kayıtlarına alındığının bildirilmesi, çözüm önerilerinin ve kararların ele alınması, şikayetlerin çözüm şeklinin müşteriye bildirilmesi, şikayetlerin çözüm şeklinden müşterinin memnuniyetinin sorgulanması ISO 9001 standardı gereklilikleri içinde yer almaz.
Bu ve benzeri sebeplerden dolayı ISO 9001 standardını destekleyen bir çok kalite yönetim sistemi mevcuttur. Firmalar yaptıkları işlere göre ISO 9001 standardının yanında ilgili sistemleri de kurmaları gerekmektedir.